پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تضاد رباتیک با مکاترونیک
نوشته شده در چهار شنبه 2 آذر 1390
بازدید : 1403
نویسنده : فرزاد قاسم پور
تضاد خودمختار با خودکار

ROBOTICS VS MECHATRONICS

AUTONOMOUS VS AUTOMATIC

مکاترونیک یک رشته ی چند تخصصی ، شامل رشته های مهندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است . مکاترونیک از دو کلمه ی "مکا" مخفف مکانیک و "ترونیک" مخفف الکترونیک مشتق شده است . رباتیک نیز همانند مکاترونیک از سه رشته ی هندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر بوجود آمده است .



روبات‌های کشاورز
نوشته شده در چهار شنبه 2 آذر 1390
بازدید : 1503
نویسنده : فرزاد قاسم پور


مهاجرت بسیاری از روستاییان به شهرها پدیده‌ای است که به‌ویژه در دهه‌های اخیر گریبانگیر باغداری و زراعت در کشور شده است.





اشعه مادون قرمز
نوشته شده در چهار شنبه 2 آذر 1390
بازدید : 1438
نویسنده : فرزاد قاسم پور

 

مادون در لغت به معنای زیر دست و قرمز به معنای هر چه به رنگ خون باشد، است. پس میتوان گفت كه مادون قرمز اشعه بسیار ریز و قرمز رنگ است. 

اطلاعات اولیه 

كشف هرسل اولن گام در ایجاد پدیده‌ای كه ما آن را طیف الكترومغناطیسی مینامیم. نور مرئی و پرتوهای مادون قرمز دو نمونه اشكال فراوانی از انرژی هستند كه توسط تمام اجسام موجود در زمین و اجرام آسمانی تابانده میشوند. مادون قرمز در طیف الكترومغناطیسی دارای محدوده طول موجی بین 0.78 تا 1000 میكرو متر است. تنها با مطالعه این تشعشعات است كه میتوانیم اجرام آسمانی را تشخیص و تمیز دهیم و تصویری كامل از چگونگی ایجاد جهان و تغییرات آن بدست آوریم. در سال 1800 سر ویلیام هرشل یك نمونه نامرئی از تشعشعات را كشف كرد كه این نمونه دقیقا زیر بخش قرمز طیف مرئی قرار داشت. او این شكل از تشعشعات را مادون قرمز نامید. 

سیر تحولی و رشد 

Greathouse و همكارانش طی مطالعه‌ای تاثیر لیزر مادون قرمز را به انتقال عصبی ، عصب رادیال بررسی كردند. زمان تاخیر ، دامنه پتانسیل عمل و دما ، متغیرهای مورد آزمایش مشاهده نشد.Lynn Snyder و همكارانش اثر لیزر كم توان هلیوم - نئون را بر زمان تاخیر شاخه حسی عصب رادیال در دو گروه لیزر و پلاسبو بررسی نمودند و مشاهده كردند كه در گروه لیزر ، افزایش معنی دارا در زمان تاخیر حسی پس از بكارگیری لیزر ایجاد گردیده است. 

Bas Ford و همكارانش طی مطالعه‌ای اثر لیزر كم توان هلیوم - نئون را بر شاخه حسی اعصاب رادیال و مدین بررسی كردند. هیچ اختلاف معنی داری در دامنه پتانسیل عمل ، زمان تاخیر و دما ساعد بعد از بكارگیری لیزر مشاهده نشد.Baxter و همكارانش افزایش معنی دار در زمان تاخیر عصب مدین بعد از بكارگیری لیزر گرارش كردند. Low و همكارانش كاهش دما را به دنبال تابش لیزر كم توان مادون قرمز دیدند. 

نتایج اشعه مادون قرمز 

گرمایی كه ما از خورشید یا از یك محیط گرم احساس میكنیم، همان تشعشعات مادون قرمز یا به عبارتی انرژی گرمایی است. حتی اجسامی ‌كه فكر میكنیم خیلی سرد هستند، نیز از خود انرژی گرمایی منتشر میسازند (یخ و بدن انسان). سنجش و ارزیابی انرژی مادون قرمز ساطع شده از اجرام نجومی ‌به علت اینكه بیشترین جذب را در اتمسفر زمین دارند مشكل است. بنابراین بیشتر ستاره شناسان برای مطالعه انتشار گرما از این اجرام از تلسكوپهای فضایی استفاده میكنند. 

مادون قرمز در نجوم 

تلسكوپها و آشكارسازهایی كه توسط ستاره شناسان مورد استفاده قرار میگیرند نیز از خودشان انرژی گرمایی منتشر میسازند. بنابراین برای به حداقل رساندن این تاثیرات نامطلوب و برای اینكه بتوان حتی تشعشعات ضعیف آسمانی را هم آشكار ساخت، اخترشناسان معمولا تلسكوپها و تجهیزات خود را به درجه حرارتی نزدیك به 450?F ، یعنی درجه حرارتی حدود صفر مطلق ، میرسانند. مثلا در یك ناحیه پرستاره ، نقاطی كه توسط نور مرئی قابل رویت نیستند، با استفاده از تشعشعات مادون قرمز بخوبی نشان داده میشود. همچنین مادون قرمز میتواند چند كانون داغ و متراكم را همره با ابرهایی از گاز و غبار نشان دهد. این كانونها شامل مناطق پرستاره‌ای هستند كه در واقع میتوان آنها را محل تولد ستاره‌ای جدید دانست. با وجود این ابرها ، رویت ستاره‌های جدید با استفاده از نور مرئی به سختی امكانپذیر است. 

اما انتشار گرما باعث آشكار شدن آنها در تصاویر مادون قرمز میشود. اختر شناسان با استفاده از طول موجهای بلند مادون قرمز میتوانند به مطالعه توزیع غبار در مراكزی كه محل شكل گیری ستاره‌ها هستند، بپردازند. با استفاده از طول موجهای كوتاه میتوان شكافی در میان گازها و غبارهای تیره و تاریك ایجاد كرد تا بتوان نحوه شكل گیری ستاره‌های جدید را مورد مطالعه قرار داد. فضای بین ستاره‌ای در كهكشان راه شیری ما نیز از توده‌های عظیم گاز و غبار تشكیل شده است. این فضاهای بین ستاره‌ای یا از انفجارهای شدید نواخترها ناشی شده‌اند و یا از متلاشی شدن تدریجی لایه‌های خارجی ستاره‌هایی جدید از آن شكل میگیرند. ابرهای بین ستاره‌ای كه حاوی گاز و غبار هستند، در طول موجهای بلند مادون قرمز خیلی بهتر آشكار میشوند (100 برابر بیشتر از نور مرئی). 

اخترشناسان برای دیدن ستاره‌های جدید كه توسط این ابرها احاطه شده‌اند، معمولا از طول موجهای كوتاه مادون قرمز برای نفوذ در ابرهای تاریك استفاده میكنند. اخترشناسان با استفاده از اطلاعات بدست آمده از ماهوارهای نجومی ‌مجهز به مادون قرمز صفحات دیسك مانندی از غبار را كشف كردند كه اطراف ستاره‌ها را احاطه كرده‌اند. این صفحات احتمالا حاوی مواد خامی ‌هستند كه تشكیل دهنده منظومه‌های شمسی هستند. وجود آنها خود گویای این است كه سیاره‌ها در حال گردش حول ستاره‌ها هستند. 

مادون قرمز در پزشكی 

اگر نگاه دقیق و علمی ‌به یك طیف الكترومغناطیسی بیندازیم، میبینیم كه از یك طرف طیف تا سوی دیگر آن ، انواع تشعشعات و پرتوها بر اساس طول موج و فركانس‌های مختلف قرار دارند، از آن جمله میتوان به تشعشعات گاما ، اشعه ایكس ، ماورای بنفش ، نور مرئی ، مادون قرمز و امواج رادیویی اشاره كرد. هر كدام از این پرتوها و تشعشعات همگام با پیشرفت بشر ، به نوبه خود چالش‌هایی را در زمینه‌های علمی ‌پدید آورده‌اند كه در اینجا علاوه بر كاربرد مادون قرمز در شاخه ستاره شناسی ، اشاره‌ای به كارآیی چشمگیری این پرتو در رشته پزشكی خواهیم داشت. 

كاربرد درمانی مادون قرمز 

بكار بردن گرما یكی از متداولترین روشهای درمان فیزیكی است. از موارد استعمال درمانی مادون قرمز موارد زیر را میتوان ذكر كرد. 

تسكین درد 

با وجود حرارت ملایم ، كاهش درد به احتمال زیاد بواسطه اثر تسكینی بر روی پایانه‌های عصبی ، حسی ، سطحی است. همچنین به علت بالا رفتن جریان خون و متعاقب آن متفرق ساختن متابولیتها و مواد دردزای تجمع در بافتها ، درد كاهش مییابد. 

استراحت ماهیچه 

تابش این اشعه راه مناسبی برای درمان اسپاسم و دستیابی به استراحت عضلانی میباشد. 

افزایش خون رسانی 

در درمان زخمهای سطحی و عفونتهای پوستی ، برای اینكه فرآیند ترمیم به خوبی انجام گیرد، باید به مقدار كافی خون به ناحیه مورد نظر برسد و در صورت وجود عفونت نیز افزایش گردش خون سبب افزایش تعداد گلبولهای سفید و كمك به نابودی باكتریها میكند. از این پرتو میتوان برای درمان مفصل آرتوریتی و ضایعات التهابی نیز استفاده كرد. 

كاربرد تشخیصی مادون قرمز 

از مهمترین كابردهای تشخیصی آن میتوان توموگرافی را نام برد. اصطلاح ترموگرافی به عمل ثبت و تفسیر تغییراتی كه در درجه حرارت سطح پوست بدن رخ میدهد، اطلاق میشود. تصویر حاصل از این روش كه توموگرام نامیده میشود، بخش الگوی حرارتی سطح بدن را نشان میدهد. در توموگرافی ، آشكار ساز ، تشعشع حرارتی دریافت شده توسط دوربین را به یك سیگنال الكترونیكی تبدیل میكند و سپس آن را علاوه بر تقویت بیشتر ، پردازش میكند تا اینكه یك صفحه كاتودیك مثل مونیتور تلویزیون آشكار شود. 

تصاویر بدست آمده به صورت سایه‌های خاكستری رنگ میباشند، بدین معنی كه سطوح سردتر به صورت سایه‌های خاكستری روشن دیده میشوند و در نوع رنگی آن نیز نواحی گرم ، رنگ قرمز و نواحی سرد ، رنگ روشن خواهند داشت. درجه حرارت پوست بدن در نتیجه فرآیندهای فیزیكی ، فیزیولوژیك طبیعی یا بیماری تغییر میكند. از این خاصیت تغییر گرمایی در عضوی خاص یا در سطح بدن برای آشكارسازی یك بیماری استفاده میشود كه مهمترین آنها به قرار زیر است. 

- بیماری پستان : وسیع ترین جنبه كاربردی توموگرافی در آشكار سازی سرطانهای پستانی است. 

زیرا روشی كاملا مطمئن و بدون آزار است. 

از پرتوهای یونیزان استفاده نمیشود. 

روشی كاملا سریع ، راحت و ارزان است. 

به دلیل بی ضرر بودن از قابلیت تكراری بسیار زیادی برخوردار است. 

كاربرد ترموگرافی در مامائی 

چون جفت از فعالیت بیولوژیكی زیادی برخوردار است. درجه حرارت حاصله در این محل بطور قابل ملاحظه‌ای از بافتهای اطراف بیشتر است. پس میتوان از توموگرافی برای تعیین محل جفت استفاده كرد. 

ضررهای مادون قرمز 

از طرف دیگر خطرهایی نیز در استفاده از مادون قرمز وجود دارد كه میتوان به سوختگی الكتریكی (در اثر اتصال بدن به مدارات الكتریكی دستگاه) سر درد ، تولید ضعیف در بیمار و آسیب به چشمها در اثر تابش مستقیم پرتو اشاره كرد



جشنواره فناوری نو آوری صنعت
نوشته شده در چهار شنبه 2 آذر 1390
بازدید : 1395
نویسنده : فرزاد قاسم پور
فرهنگسرای فناوری اطلاعات با همکاری کانون روباتیک فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار میکند :
جشنواره فناوری ، نوآوری ، صنعت
جشنواره متشکل از سه بخش اصلی :
- نمایشگاه دستاورد های پژوهشی
- نشست های علمی
- کارگاه های آموزشی عملی
می باشد که در جهت تحقق اهداف زیر شروع به کار خود را اعلام می کند :
- معرفی نخبگان و مخترعین به صنعت
- برقراری تعامل بین مخترعین و ایجاد ارتباط آنها با صنعت
- کاربردی کردن روباتیک در راستای استفاده در صنعت و علوم مختلف
- به نمایش گذاشتن تکنولوژ ی های جدید
- ارتقاء سطح کیفی آموزش روباتیک وپیش بردن آموزش به سمت کاربردی کردن علم روباتیک
محوریت های جشنواره :
- نوآوری در صنعت
- فناوری در صنعت
- روباتیک در صنعت
اطلاعات بعدی در خصوص روزهای برگزاری ، محل برگزاری جشنواره و نحوه واگذاری غرفه ها متعاقباً از طریق همین درگاه اینترنتی به اطلاع عموم میرسد .
وعهده ما شهریور ماه 1390
شماره تماس با دبیرخانه: 66902141 -021



لپ تاپ های کاغذی یک بار مصرف در راه بازار!
نوشته شده در چهار شنبه 2 آذر 1390
بازدید : 1386
نویسنده : فرزاد قاسم پور

lap top

احتمالاً تا به حال نام دوربین عکاسی یکبار مصرف و شاید هم تلفن همراه یک بار مصرف را شنیده یا از آن استفاده کرده اید؟! این تصور را کنید که به یک کامپیوتر قابل حمل برای کاری نیاز مبرم دارید و به سادگی و با قیمتی پایین یکی را تهیه کنید

lap top

Je Sung Park بر اساس ایده و طرحی که ارایه داده این امر را محقق کرده و جالب است بدانید جنس بدنۀ این لپ تاپ از خمیر کاغذهای بازیافتی می باشد و تمام اجزاء آن قابل بازیافت می باشد که می توان بعنوان یک رایانه دوستدار طبیعت از آن یاد کرد. حال باید دید با این شتاب تکنولوژی کی شاهد تولید انبوه و به قول معروف به فعلیت درآمدن این طرح خواهیم بود!!!

lap top

lap top

lap top




پرینت گرفتن مستقیم از فلش درایو با Printouts
نوشته شده در چهار شنبه 2 آذر 1390
بازدید : 1338
نویسنده : فرزاد قاسم پور
با شنیدن کلمۀ پرینتر اولین چیزی که به ذهن مان می رسد گرفتن پرینت از اسناد و عکس های مان است و دومین چیز، سایز و قابل حمل و نقل نبودن آن به آسانی است. اما Printouts  ذهنیت دوم شما را تغییر خواهد داد !!!
این پرینتر با طراحی زیبا و سایز کوچک می تواند بعنوان یک ابزار دست برای شما و همیشه در کیف لپ تاپ شما باشد .
این پرینتر با طول ۲۳ و عرض ۶ سانتیمتر زیاد جاگیر نبوده و بعنوان یک پرینتر کار راه انداز میتوان کمک دست باشد. برای پرینت گرفتن به کامپیوتر نیازی نیست و کافیست تا فلش درایو خود را به آن متصل کنید. به همۀ اینها دکمه ها و نمایشگر OLED را اضافه کنید که زیبایی کار را دوچندان کرده است...

                                     Printouts

                                    Printouts




دانلود نرم افزار Proteus 6.9
نوشته شده در سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 6454
نویسنده : فرزاد قاسم پور
دانلود نرم افزارProteus6.9


نرم افزار الکترونیکی Proteus که یک نرم افزار قوی برای  طراحی و تحلیل مدارات الکترونیکی و منطقی می باشد
 

به ياد داشته باشيد، خداوند به آنهايي كمك مي‌كند كه به خودشان كمك كنند.
پرمودا باترا

ورود به فروشگاه اینترنتی نرم افزارهای تخصصی در تمام رشته های مهندسی

دوره های آموزشی مهندسی برق - شیراز




بازدید : 3051
نویسنده : فرزاد قاسم پور

پروژه سیستم ایمنی ساختمان با میکروکنترلر Atmega32

برای مسائل مربوط به ساختمان و تاسیسات از میکروکنترلرها امروزه به وفور استفاده میشود به خصوص در مورد موارد ایمنی ساختمان . فردا براتون قفل الکترونیکی با AVR قرار میدم ولی امروزفایل PDF پروژه سیستم ایمنی ساختمان را می توانید از طریق لینک زیر دانلود نمایید. توجه داشته باشد که پس از دانلود، به کمک برنامه winrar ، فایل را از حالت فشرده خارج کنید. هم چنین برای مشاهده این فایل نیاز به برنامه Adobe Reader خواهید داشت.

ِDownload (لینک مستقیم)

حجم 686 کیلوبایت


چقدر فاصله بين دو عمل دور است، عملي كه لذتش مي رود و كيفر آن مي ماند و عملي كه رنج آن مي گذرد و پاداش آن ماندگار است.                                                             حضرت علی(ع)

ورود به فروشگاه اینترنتی نرم افزارهای تخصصی در تمام رشته های مهندسی

دوره های آموزشی مهندسی برق - شیراز




[پروژه های avr] ساخت اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
نوشته شده در سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 6196
نویسنده : فرزاد قاسم پور

یکی از پروژه های جالبی که با میکروکنترلر AVR  طراحی شده و با مدارات کامل و حتی PCB  ارائه شده ، پروژه  ساخت اسیلوسکوپ دیجیتال با  AVR هست براتون با لینک مستقیم اینجا قرار میدم ، دانلود کنید!!

دانلود مستقیم

حجم : ۶۰۰ کیلو بایت


اگر خوب زندگی كنی به حتم شاد نمی شوی، اما اگر شاد باشی خوب زندگی خواهی كرد.

برتراند راسل


ورود به فروشگاه اینترنتی نرم افزارهای تخصصی در تمام رشته های مهندسی

دوره های آموزشی مهندسی برق - شیراز




بازدید : 1272
نویسنده : فرزاد قاسم پور

راه اندازي تابلو روان با ميكروكنترلر

 

يكي از پرو‍ژه هاي جالبي كه ميشه به راحتي و با آشنايي جزيي با ميكروكنترلر پيادده كرد ، پروژه تابلو روان هست كه طرفداران زيادي هم داره ، و ميتونه يك منبع درآمدخوب براي دوران دانشجويي باشه ، ۴ عدد فايل زيپ شده براتون قرار ميدهم كه با مطالعه اونها براحتي ميتونيد يك تابلو روان را هم بسازيد و هم برنامه نويسي كنيد ، البته به نرم افزاري كه قبلا معرفي كردم  نيازمند خواهيد بود

حجم : ۱۰۵۰ کیلو

براي دانلود به ادامه مطلب برويد




همه چیز درباره ی GPRS
نوشته شده در سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 1709
نویسنده : فرزاد قاسم پور

GPRS چیست؟
GPRS (جی پی آر اس) مخفف کلمات General Packet Radio Service (یا خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی) است که با به کارگیری این تکنولوژی در شبکه تلفن همراه، امکان خدماتی نظیر مرور در اینترنت، ایمیل، ارتباطات تصویری، پیام های چند رسانه ای و خدمات مبتنی بر مبدا را فراهم می کند. این سرویس به شبکه ها این امکان را می دهد که خدمات اینترنتی پر ظرفیت را به صورت دائمی و بدون وققه، به مشترکان خود ارائه دهند.
برای استفاده از این تکنولوژی، شما باید PDA یا موبایلی داشته باشید که GPRS را پشتیبانی کند تا به شرکتی که سرویس GPRS را ارائه می کند، دسترسی پیدا کنید. GPRS به صورت کلی سه مزیت برای مشترک خود دارد .
- اول اینکه امکان می دهد تا همواره ارتباط خود را با اینترنت حفظ نمایید و لازم نیست برای برقراری هر ارتباط، هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل گردید.

و....

لطفاً به ادامه مطالب مراجعه نمایید.




مجله تخصصی برق و الکترونیک نــویز شماره سوم
نوشته شده در سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 1383
نویسنده : فرزاد قاسم پور

مجله تخصصی برق و الکترونيک نويــز

سال اول - شماره 3 – آبان 1389

- تکنولوژی های نوين
1- پردازنده GreenDroid با سيليکون تاريک مبارزه خواهد کرد
2- ابر همان کامپيوتر است
3- چگونگی يافتن ممريستور گمشده

- پردازنده ها
4- اتصال Shaft Encoder به XMEGA از طريق QDEC
5- معرفی ميکروکنترلرهای خانواده STM32
6- نحوه ی ارتباط MMC با ميکروکنترولر

- طراحی مدار
7- مقدمه ای بر منابع تغذيه سوئيچينگ
8- نحوه اتصال 7segبه FPGA
۹- و ......

برای دیدن فهرست کامل به ادامه مطالب مراجعه نمایید.




بازدید : 1417
نویسنده : فرزاد قاسم پور

 

  مقاله نانو بدون هیچ آرم و لوگویی از سایت آماده برای تحویل به استاد در 83 صفحه تایپ شده می باشد . این مقاله به پیشرفت های نانو در تمامی زمینه های علمی پرداخته و تاریخچه نانو را به طور کامل شرح داده است

موضوعاتی که در مقاله تکنولوژی نانو می خوانید :

- تاریخچه تکنولوژی نانو

- کاربرد نانو تکنولوژی

- نانو در ایران

- نانو بیو تکنولوژی

- نانو الکتریک

- نانو و امینی و بهداشت

- نانو و صنایع نظامی

- نانو و صنایع دریایی

- نانو سیم ها

- نانو و محیط زیست

- نانو و گیاه پزشکی

- نانو در علوم دامی

منبع: تکنو الکترو

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

 دانلود با حجم 1.1 مگابایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




همه چیز درباره ی کارتهای حافظه MMC و SD
نوشته شده در سه شنبه 1 آذر 1390
بازدید : 1681
نویسنده : فرزاد قاسم پور

 

 امروزه در اکثر دستگاه های الکترونیکی که وارد بازار می شوند از کارت های حافظه یا MMC استفاده شده است و علت آن هم حجم کوچک آنها ، فضای ذخیره سازی نا محدود ، سرعت بسیار بالا ، تبادل اطلاعات سریال ، سادگی در انتقال اطلاعات دیجیتال و ... می باشد . در این مقاله که برای شما آماده کرده ایم هدف آشنایی شما با ساختار داخلی MMC ها و چگونگی ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از دستورات 48 بیتی و پروتکل های ارسال و دریافت اطلاعات میباشد.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

دانلود با حجم 750 کیلوبایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com




بازدید : 1272
نویسنده : فرزاد قاسم پور

 

 برای اینکه بدونید یک دستگاه ویدیو چه جوری کار می کند و اطلاعات فنی کاملی در مورد دستگاه ویدیو و ویدیو سندر ها به دست بیاورید پیشنهاد می کنم که این PowerPoint ۶۶ صفحه ای رو دانلود کنید.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید. (نظر یادتون نره)

لینک دانلود مستقیم:

دانلود با حجم 1.3 مگابایت

پسورد فایل(با حروف کوچک):

afra-electronics.blogfa.com